Kniha historika Tomáše Malého a historika umění Pavla Suchánka nabízí zamyšlení nad barokním uměním, které se tematicky váže k otázce očistce. Text je založený na analýze zhruba 70 objektů (oltářních i samostatných obrazů, soch a kaplí) pocházejících z území Čech, Moravy a Slezska mezi lety 1640–1800. V české historiografii jde o první počin tohoto charakteru, neboť informace o zde prezentovaných uměleckých dílech byly doposud publikovány jen roztříštěně, neúplně a často nepřesně v rámci uměleckohistorických soupisů, řada památek nebyla dosud zmíněna vůbec. Autoři svůj text opřeli také o analýzu dobové literatury, která umožňuje podívat se na dané umění z poněkud jiných úhlů pohledu, než jaké jsou obvyklé u klasických ikonografických studií. Jednotlivé kapitoly se dotýkají celkového významu raněnovověké koncepce očistce (v teologii i náboženské praxi), základní typologie ikonografie očistce a jejího zapojení do regionálního kontextu, významu znaků a symbolů na obrazech, vztahu obrazu a textu i reakcí na obrazy ze strany barokního diváka. Autorům šlo v první řadě o imaginaci, tedy o to, jak barokní lidé vnímali ona umělecká díla v kontextu tehdejší zbožnosti, technik meditace, ale i postojů k obrazům či teorie optiky. V souhrnu jde o důsledně mezioborové pojednání doposud prakticky nezpracované problematiky.
Ediční řada | Knižnice Matice moravské |
Edice | Knižnice Matice moravské, sv. 40 |
ISBN | 978-80-87709-02-3 |
Vydání | první, Brno 2013 |
Počet stran | 388 |
Vazba | vázaná |
Příloha | 40 s. barevné přílohy |